Alhoewel er van de sneeuw nu niets meer over is, hierbij een paar foto’s van een werkelijk ijskoude bash-sessie met de Traxxas Slash 4×4 en de Mini E-Revo.
Een ware slipcursus in het klein en altijd leuk om te zien hoe die krachtpatsers ongestoord door de sneeuw heen beuken.
Je moet alleen niet in té diepe sneeuw belanden, want zelfs met de vierwielaandrijving kom je alsnog muurvast te zitten.
Hoewel niet iedereen het ‘sneeuwrijden’ even zo goed kan waarderen, heeft het toch wel iets aparts. Helemaal als je met ijs te maken krijgt. Interessant om te zien wat het spelen met gas en koppel precies voor effect heeft.
Echter wel een woordje advies: RC rijden in deze barre weersomstandigheden vraagt om de nodige voorzichtigheid. Kou maakt plastic hard en broos, dus klappen die normaal geen probleem zouden moeten zijn, kunnen in de winter een genadeloze breuk opleveren. ‘Bashen met beleid’ is dus geen overbodige luxe.
Je LiPo-accu houdt eigenlijk helemaal niet van kou. De efficiëntie gaat flink omlaag bij een koud pack, met als gevolg dat je op zowel performance (punch) als capaciteit (rijdtijd) moet inleveren.
Voordat je gaat rijden in het gure winterweer kun je er het beste voor zorgen dat je pack(s) op kamertemperatuur is/zijn. Het is dus niet verstandig om een (volgeladen) LiPo een poos buiten in de auto te laten liggen om hem vervolgens te gaan gebruiken.
Het verdient eveneens de aanbeveling de pack(s) weer netjes tot op kamertemperatuur te laten opwarmen voordat je weer gaat opladen.
Tenslotte zal het je niet verbazen dat na zo’n winterse bashpartij je RC-auto compleet ingezeept is. De sneeuw zal zich in elk hoekje een gaatje hebben opgehoopt. Ook in een grote hoop onder je kap. En dat zorgt er weer voor dat je auto een flink stuk zwaarder wordt. Iets om rekening mee te houden tijdens het rijden, maar zeker ook om rekening mee te houden ná het rijden.
Verwijder zo veel mogelijk sneeuw als je kan (auto ondersteboven houden en leegschudden helpt al een hele hoop) en laat hem op een warme plek, bij voorkeur ondersteboven, goed drogen. Het (deels) uit elkaar halen van de auto werkt nog beter.
Behandel alle metalen onderdelen met een flinke spuit WD-40 en controleer waar nodig je lagers.
Voorbehandelen met het zeer handige CorrosionX helpt bij het rijden in alle natte omstandigheden.
En misschien wel de belangrijkste tip voor sneeuwrijke ritjes: rijd niet op de autoweg! Of op welke andere plek waar er gestrooid is.
De pekel is verschrikkelijk corrosief en bovendien een elektrische geleider, met als risico beschadiging/vernietiging van alle metalen delen en kogellagers (roest) en kortsluiting van het elektrisch systeem/regelaar/motor/LiPo.