vermoedelijk wereldrecord van de minicat 820EP
Citaat van Rc-Jay op 28 november 2023, 03:00Ik heb vermoedelijk het wereldrecord voor de minicat 820ep te pakken.
Ik heb nog geen minicat kunnen vinden die met vergelijkbare setup sneller is.Eerste meting waren de accu's nog koud en viel wat laag uit.
Daarna nog een paar runs gedaan en daarbij de snelheid een stuk hoger gezet omdat de accu's op temperatuur waren.https://www.youtube.com/watch?v=hSGOSUk7fN4
like en abonneerBoot: hobbyking/Dragonhobby Minicat 820 EP twin
Motor: 2x surpass hobby 3660 3500kv
Escs: 2x turnigy marine 120A
Accu: 2x 4s turnigy graphine 3.0
Props: TFL R+L 38mm 1.4 3blad
Ik heb vermoedelijk het wereldrecord voor de minicat 820ep te pakken.
Ik heb nog geen minicat kunnen vinden die met vergelijkbare setup sneller is.
Eerste meting waren de accu's nog koud en viel wat laag uit.
Daarna nog een paar runs gedaan en daarbij de snelheid een stuk hoger gezet omdat de accu's op temperatuur waren.
like en abonneer
Boot: hobbyking/Dragonhobby Minicat 820 EP twin
Motor: 2x surpass hobby 3660 3500kv
Escs: 2x turnigy marine 120A
Accu: 2x 4s turnigy graphine 3.0
Props: TFL R+L 38mm 1.4 3blad
Citaat van Lion59 op 5 december 2023, 14:04Heeft het veel zin om een 3-blads prop te gebruiken t.o.v. een 2-blads?
Moet je dan per se in diameter naar beneden (pitch kan gelijk blijven?)
Heeft het veel zin om een 3-blads prop te gebruiken t.o.v. een 2-blads?
Moet je dan per se in diameter naar beneden (pitch kan gelijk blijven?)
Citaat van Dwight op 5 december 2023, 15:58Citaat van Lion59 op 5 december 2023, 14:04Heeft het veel zin om een 3-blads prop te gebruiken t.o.v. een 2-blads?
Moet je dan per se in diameter naar beneden (pitch kan gelijk blijven?)3-blads is meer drag, dus minder efficiΓ«nt, maar wel weer meer waterverplaatsing per revolutie, dus meer top en ook acceleratie. Maar dus meer belastend voor je electronics, dus een beetje kosten-baten verhaal.
Citaat van Lion59 op 5 december 2023, 14:04Heeft het veel zin om een 3-blads prop te gebruiken t.o.v. een 2-blads?
Moet je dan per se in diameter naar beneden (pitch kan gelijk blijven?)
3-blads is meer drag, dus minder efficiΓ«nt, maar wel weer meer waterverplaatsing per revolutie, dus meer top en ook acceleratie. Maar dus meer belastend voor je electronics, dus een beetje kosten-baten verhaal.
Citaat van Rc-Jay op 6 december 2023, 16:202blad prop heeft meer topsnelheid. Maar belast de motor ook meer doordat je elke revolutie 2 propslagen hebt dus veel pieken.
Een 3 blad prop vaart stabieler omdat ie meer constant blad in het water hebt.. de belasting bij een 3 blad prop is dan ook constanter omdat wanneer het nieuwe blad het water in gaat er nog een stukje van een ander blad in het water is.. dus veel vlakkere pieken.
Van 2 blad naar 3 blad overstappen kan over het algemeen gewoon 1op1. Iedergeval kan ik bij mijn modellen wisselen zonder dat ik temperatuurverschillen merk.
En of het zin heeft verschilt per model en per prop. Ik hem modellen die liever met 2 blads varen en modellen die het beter doen met 3 blads.
2blad prop heeft meer topsnelheid. Maar belast de motor ook meer doordat je elke revolutie 2 propslagen hebt dus veel pieken.
Een 3 blad prop vaart stabieler omdat ie meer constant blad in het water hebt.. de belasting bij een 3 blad prop is dan ook constanter omdat wanneer het nieuwe blad het water in gaat er nog een stukje van een ander blad in het water is.. dus veel vlakkere pieken.
Van 2 blad naar 3 blad overstappen kan over het algemeen gewoon 1op1. Iedergeval kan ik bij mijn modellen wisselen zonder dat ik temperatuurverschillen merk.
En of het zin heeft verschilt per model en per prop. Ik hem modellen die liever met 2 blads varen en modellen die het beter doen met 3 blads.
Citaat van Jarrel op 7 december 2023, 10:16Citaat van Rc-Jay op 6 december 2023, 16:202blad prop heeft meer topsnelheid. Maar belast de motor ook meer doordat je elke revolutie 2 propslagen hebt dus veel pieken.
Een 3 blad prop vaart stabieler omdat ie meer constant blad in het water hebt.. de belasting bij een 3 blad prop is dan ook constanter omdat wanneer het nieuwe blad het water in gaat er nog een stukje van een ander blad in het water is.. dus veel vlakkere pieken.
Van 2 blad naar 3 blad overstappen kan over het algemeen gewoon 1op1. Iedergeval kan ik bij mijn modellen wisselen zonder dat ik temperatuurverschillen merk.
En of het zin heeft verschilt per model en per prop. Ik hem modellen die liever met 2 blads varen en modellen die het beter doen met 3 blads.
Ok dus, stel ik ik heb ik nu een tweeblads prop 42 mm 1.4, en ik zou een drieblads 42 mm 1.4 erop zetten (dus exact zelfde maat en pitch), wat is dan mijn voordeel? Alleen stabieler varen en vlakkere pieken, dus minder belasting voor de elektronica?
Citaat van Rc-Jay op 6 december 2023, 16:202blad prop heeft meer topsnelheid. Maar belast de motor ook meer doordat je elke revolutie 2 propslagen hebt dus veel pieken.
Een 3 blad prop vaart stabieler omdat ie meer constant blad in het water hebt.. de belasting bij een 3 blad prop is dan ook constanter omdat wanneer het nieuwe blad het water in gaat er nog een stukje van een ander blad in het water is.. dus veel vlakkere pieken.
Van 2 blad naar 3 blad overstappen kan over het algemeen gewoon 1op1. Iedergeval kan ik bij mijn modellen wisselen zonder dat ik temperatuurverschillen merk.
En of het zin heeft verschilt per model en per prop. Ik hem modellen die liever met 2 blads varen en modellen die het beter doen met 3 blads.
Ok dus, stel ik ik heb ik nu een tweeblads prop 42 mm 1.4, en ik zou een drieblads 42 mm 1.4 erop zetten (dus exact zelfde maat en pitch), wat is dan mijn voordeel? Alleen stabieler varen en vlakkere pieken, dus minder belasting voor de elektronica?
Citaat van Rc-Jay op 10 december 2023, 22:26Met de 3 blad is je snelheid een fractie lager. Meer gelijkmatige belasting en boot vaart stabieler inderdaad.
Met de 3 blad is je snelheid een fractie lager. Meer gelijkmatige belasting en boot vaart stabieler inderdaad.
Citaat van Jarrel op 15 december 2023, 05:10Citaat van Rc-Jay op 10 december 2023, 22:26Met de 3 blad is je snelheid een fractie lager. Meer gelijkmatige belasting en boot vaart stabieler inderdaad.
Dankjewel voor het antwoord. Ik vaar nu met een X445 tweeblads op een Spartan van Traxxas en dat bevalt opzich goed, maar het kan me inderdaad wat stabieler, dus wellicht dan een drieblads X445 proberne?
Citaat van Rc-Jay op 10 december 2023, 22:26Met de 3 blad is je snelheid een fractie lager. Meer gelijkmatige belasting en boot vaart stabieler inderdaad.
Dankjewel voor het antwoord. Ik vaar nu met een X445 tweeblads op een Spartan van Traxxas en dat bevalt opzich goed, maar het kan me inderdaad wat stabieler, dus wellicht dan een drieblads X445 proberne?