Forum

of Registreren om berichten en onderwerpen te maken.

Regels vanaf 1-1-2024

Ben jij, net zoals het gros van de dronevliegers in Nederland en België, actief in de Open categorie? Dan is het goed om te weten dat er op 1 januari 2024 één en ander gaat veranderen. Zo ben je in veel gevallen verplicht om je exploitantnummer uit te gaan zenden tijdens je dronevluchten. En vlieg je met een wat oudere drone die meer weegt dan 250 gram? Dan is die nog maar beperkt bruikbaar.

Cx-label verplicht

Eén van de grootste veranderingen is dat je drone vanaf 1 januari een Cx-label(C0, C1, C2, C3 of C4) moet hebben. Dit is een classificatie die aangeeft in welke categorie je drone gebruikt mag worden. Met C0 en C1-drones mag je vliegen in Open subcategorie A1. Drones met een C2-label zijn ontworpen voor Open subcategorie A2. En toestellen met een C3 of C4-label zijn bestemd voor Open subcategorie A3. Het label dient zichtbaar aangebracht te zijn op de drone.

Heb je een oudere drone zonder zo’n label? Check dan eerst of je nog een update kunt uitvoeren, zodat je alsnog een Cx-label mag aanbrengen (die krijg je dan toegestuurd door de fabrikant). Zo niet, dan mag je de drone alleen nog in Open subcategorie A3 gebruiken, op minstens 150 meter afstand van mensen, (spoor)wegen, bebouwing en recreatiegebieden. Dit geldt ook voor zelfbouwdrones die zwaarder zijn dan 250 gram.

Vlieg je met een drone die minder weegt dan 250 gram, en is deze voor 1 januari 2024 op de markt gebracht? Goed nieuws: je mag met dit toestel blijven vliegen in Open subcategorie A1 en zelfs mensen overvliegen, zolang het geen menigte betreft.

Identificatie op afstand

Als je in de buitenlucht vliegt met een drone, dan ben je eigenlijk in alle gevallen verplicht om je te registreren als drone-operator. In Nederland gaat dat via de RDW, in België doe je dat bij de DGLV. Na registratie ontvang je een exploitantnummer, een code die uniek is voor jou of jouw organisatie.

Tot nu toe hoefde je het exploitantnummer (minus de laatste 3 karakters) alleen maar zichtbaar op je drone(s) aan te brengen. Maar daar komt verandering in. Vanaf 1-1-2024 moet je namelijk voldoen aan de vereiste voor identificatie op afstand, ook wel Remote ID genoemd. Deze techniek zorgt ervoor dat je exploitantnummer, samen met actuele vluchtgegevens, lokaal worden uitgezonden. Deze signalen kunnen met een speciale smartphone-appworden opgevangen door zowel handhavers als burgers.

De vereiste geldt voor alle drones met een C1, C2, of C3-label. Drones die hieraan voldoen, waaronder de DJI Mavic 3 Series en de Inspire 3, bieden een invoerveld voor het exploitantnummer in het instellingenmenu. Daar moet het nummer in zijn geheel (dus inclusief de laatste 3 karakters!) worden ingevoerd.

Drones met een C0-label, of zogenaamde legacy drones die geen ondersteuning bieden voor Remote ID, hoeven geen Remote ID uit te zenden. Ook zelfbouwdrones en FPV-drones hoeven geen Remote ID-voorziening te hebben. Het kan wel zo zijn dat er op een gegeven moment bepaalde zones worden ingesteld waar Remote ID wél verplicht is. In dat geval moet men een Remote ID-addon installeren op dergelijke drones.

Samengevat:

  • Weegt je drone minder dan 250 gram of heeft je drone een C0-label? Dan is Remote ID niet verplicht;
  • Heeft je drone een C1, C2 of C3-label? Dan moet je je exploitantnummer (inclusief de laatste 3 letters) invoeren in het instellingenmenu;
  • (Zelfbouw)drones die zwaarder zijn dan 250 gram hoeven geen Remote ID-voorziening te hebben, maar mogen alleen gebruikt worden in Open subcategorie A3;
  • In bepaalde zones kan Remote ID verplicht worden gesteld voor alle drones.

Bron: dronewatch.nl

Geüploade bestanden:
  • IMG_0707.jpeg

Had dit gezien, maar vind het ondertussen allemaal maar gedoe aan het worden.
Ze verzinnen er steeds wat bij, alsof ze zelf ook niet doorhebben waar ze nou precies mee bezig zijn.
Eerst waren het alleen maar regels, toen ineens een echt bewijs halen en rdw registreren, en 2 jaar later komt dit er weer bij. Snap best dat regelgeving nooit af is, aan verandering onderhevig is, en dat het ook allemaal maar nieuw is voor die overheden, maar deze werkwijze van nu weer dit en morgen weer dat maakt het voor de hobbyisten onder ons er niet leuker op.

MVG, Zegert. RC-fanaat.

Heb je helemaal gelijk in, het wordt er niet duidelijker op. De regels gelden voor heel Europa, maar elk land heeft daar weer uitzonderingen in… leuk voor als je op vakantie gaat. GoDrone is wel een handige app voor nfz. Die check ik altijd wel.

 

Ik blijf wel onder de 250gr, het minste zorgen.

Hierom ben ik blij dat ik indertijd gestopt ben met de heli's, maar vraag me stiekem dan wel weer af of deze hele bende ook voor de heli's geldt.... 🤔

Wat een gedoe mensen.... Voor je het weet moet je je RC rijbewijs gaan halen om met je TRX-4M in je eigen tuin een parcourtje te rijden....

Betutteling gaat echt nergens over. Vlieg gewoon leuk wat rond en zie gewoon... Heb nog nooit gehoord van iemand dat er een agent naast 'm stond om 'm te vragen naar z'n dronebewijs of registratienummer.

Groetjes van Siebe.

Gevalletje van door de bomen het bos niet meer zien. Zou zeggen, lekker vliegen en verder wel zien. Zoals ik het van anderen hoor zijn ze precies dit van plan.

Groeten, Koen D. - Fan van van alles RC.

Ik probeer me wel aan de regels te houden, maar soms ook net even er overheen. Net als met autorijden, soms rijdt je even te hard. Gezond verstand gebruiken. Let wel, de media stookt flink, er zullen meer mensen op je afkomen dat je daar niet mag vliegen. Soms erg agressief. Ik laat dan in de app zien dat ik daar wél mag vliegen, nadat ik geland ben.




Reacties zijn gesloten.