Traxxas komt met LCG conversion kit voor Slash 4×4

Traxxas is goed bezig: er is nu een kant-en-klare LCG conversion kit voor de populaire Slash 4×4 short course truck beschikbaar.

 

 

LCG staat voor Low Center of Gravity, of laag zwaartepunt in het Nederlands. Dit betekent dat alle onderdelen op het chassis, zoals de motor, regelaar en de batterij zo laag mogelijk zijn geplaatst. Daarnaast moet een LCG-chassis aan de onderkant zo vlak en glad mogelijk zijn, dus zonder uitstekende delen.
Met name voor (competitieve) racers is dit direct een fantastisch voordeel. De auto staat lager, heeft een ‘gladde buik’ en is zo min mogelijk topzwaar, wat direct merkbaar wordt in de wegligging en het rijgedrag van de auto.

Het standaard chassis van de Slash 4×4 heeft namelijk nogal eens last van ‘body roll’ en/of ‘chassis roll’ bij met name het snellere bochtenwerk (dus voornamelijk tijdens races), waardoor de auto nogal eens uit de bocht wil vliegen, of via een radslag op z’n dak belandt. Een low center of gravity-chassis lost dit probleem dus zo goed als zeker op.
Ook tijdens het springen heb je een voordeel met de LCG Slash 4×4. Door de betere gewichtsindeling voelt de auto een heel stuk stabieler aan in de lucht, en blijft je Slash 4×4 nagenoeg als vanzelf horizontaal richting de landing zweven.

 

1:10 Rally 4WD
Het nieuwe LCG chassis werd voor het eerst geïntroduceerd bij de nieuwe Traxxas Rally 4WD. Onder de kap was al direct zichtbaar dat het om een Slash 4×4 platform ging, maar dan dus met het compleet nieuwe LCG-chassis.
Iedereen ging er toen eigenlijk al vanuit dat de onderdelen bruikbaar waren om zelf een officiële LCG Slash 4×4 te kunnen maken.

Traxxas Rally

 

Slash 4×4 2.0
Niet lang daarna kwam Traxxas met een gereviseerde Slash 4×4 (Platinum en Ultimate), voorzien van het LCG-chassis en nieuwe high capacity GTR shocks/schokbrekers.

 

 

 

Conversion kit
En nu is het dus voor elke Slash 4×4-bezitter mogelijk om de auto om te bouwen naar het low center of gravity-model.
De conversion kit (artikelnummer TRX 7421) bevat alle originele onderdelen die je nodig hebt, inclusief de boutjes en wat basisgereedschap:

  • Chassis
  • Nerf bars (2)
  • Front bulkhead
  • Rear bulkhead
  • Motor mount
  • Motor plate
  • Battery hold-down
  • Front and rear hold-down retainers
  • Servo horn
  • Steering linkage
  • Waterproof receiver box with o-ring seal
  • Gear cover
  • Wire retainer
  • Complete installation hardware set

 

 

 

 

 

Nadelen
Bovengenoemd voordeel van een LCG-chassis zou je ook het nadeel kunnen noemen.
LCG is zowaar een echte pré tijdens competitief racen, maar het kan een nadeel zijn voor de vrije ‘bashers’.
Een ietwat topzwaar chassis is bij hard bashen op een ruig off-road-terrein juist weer in het voordeel. En bij echt hoog en hard springen misschien ook wel.
Een groot probleem is het niet, maar het komt er eigenlijk op neer dat Slash 4×4-rijders die louter bashen in principe geen voordeel behalen met het LCG-chassis.

 

Nog geen aluminium upgrades
Iets heel anders: het LCG-chassis komt ook met een compleet nieuwe motor mount, motor mount plate en gear cover.

Mocht je de originele aluminium upgrades van de motor mount en motor mount plate in je bezit hebben, dan kun je deze dus niet meer gebruiken in het LCG-chassis. Ditzelfde geldt voor de transparante clear gear cover upgrade voor de originele Slash 4×4.
Ook andere fabrikanten als King Headz hebben nog geen aluminium upgrades beschikbaar voor de nieuwe LCG-modellen, maar dit lijkt ons slechts een kwestie van tijd.

Traxxas heeft daarnaast ook nog geen extended battery kit voor het LCG-chassis, zodat het gebruik van dikkere LiPo’s nog niet mogelijk is.

 

Prijs en beschikbaarheid
De Slash 4×4 LCG conversion kit kost in de Verenigde Staten $ 75,00 en is sinds deze week verkrijgbaar.
Hoe het met de prijs en beschikbaarheid in Nederland zit is op het moment van schrijven nog onbekend.

Geef een reactie