Slash 4×4 met Hobbywing EZRUN SC8 WP 120A ESC en Leopard 2700 KV motor

Prachtige auto, die Traxxas Slash 4×4.
Eén probleem: vroeg of laat schiet het standaard brushless motorsysteem tekort.
De Traxxas VXL-3S regelaar en Velineon 3500 KV brushless motor zijn perfect voor tweewielaangedreven auto’s, maar zijn stiekem toch iets te licht voor de wat zwaardere, vierwielaangedreven Slash 4×4.
En al helemaal als je graag met een 3-cellen LiPo rijdt, want dan loop je al snel tegen het grootste probleem van de VXL/Velineon combo aan: oververhitting.

Tijd dus voor een flinke upgrade in de vorm van een betere motor, een betere regelaar en nóg meer spanning (dus snelheid!) in de vorm van een 4-cellen LiPo pack.
MET FOTO’S EN VIDEO’S!    

 

 

Combo van onze keuze: Hobbywing en Leopard

We hebben ons oog laten vallen op de combinatie Hobbywing en Leopard.
Zonder twijfel spul met één van de beste prijs-kwaliteit-verhoudingen in brushless combo’s. En dat zowel Hobbywing als Leopard gevestigde en bewezen namen zijn in de RC-industrie is natuurlijk alleen maar mooi meegenomen. Voor (omgerekend) nog geen € 150,00 haal je regelaar en motor in verzegelde nieuwstaat in huis.

 

 

Regelaar: Hobbywing EZRUN SC8 WP 120A

Belangrijk: de “WP” in de naam van de regelaar. Deze staat namelijk voor “Water Proof”. Dat niet alle regelaars tegenwoordig al standaard waterdicht zijn is ons een raadsel.
De Hobbywing EZRUN SC8 WP is 100% waterdicht (PCB ingegoten in hars en met rubber afgedichte power-schakelaar), en RCblog.nl kan dat onderstrepen. Volledige onderdompeling is werkelijk geen enkel probleem!
Verder is de regelaar programmeerbaar (een gemis bij de Traxxas VXL-3S), en is hij voorzien van een verwijderbare koelventilator.

De Hobbywing EZRUN SC8 WP kan met maximaal 4-cellen LiPo (16,8 Volt volgeladen) overweg. Continu belasting: 120 Ampère, kortstondige piekbelasting van maximaal 760 Ampère. Veel hoger dan de standaard VXL-3S, dus dat zit wel snor!
Terzijde: het is overigens een verademing dat je af bent van het ‘premature LVC’ probleem van de VXL-3S! Menig Traxxas-rijder heeft hier last van: de regelaar die ermee ophoudt terwijl er nog meer dan genoeg spanning in de batterij zit!

De Hobbywing EZRUN SC8 WP wordt compleet geleverd.
In de verpakking tref je: de regelaar, programmeerkabel (Futaba female-female),
reserve rubberen afsluiting voor waterdichte schakelaar, mounting plate, dubbelzijdige mounting tape,
4 schroefjes, 3 stuks 4 mm gold connectors, tie wraps, gekleurde krimpkous, body stickers en de handleiding.

 

 

 

Slash 4x4 met Hobbywing SC8 WP 120A ESC en Leopard 2700 KV motor

 

 

 

 

 

 

 

De Hobbywing EZRUN SC8 WP wordt met ‘blote’ draden geleverd, dus je kunt mooi je eigen
connectors solderen. Links zie je de motordraden, voorzien van de ‘A’, ‘B’ en ‘C’-kleuren
krimpkous en de reeds gesoldeerde 4 mm gold bullet connectors. De Leopard motor (zie verder) is
namelijk standaard al voorzien van 4 mm bullets.
Rechts zie je de plus- en mindraden van de regelaar, waar we een
standaard Traxxas-connector op aan het solderen zijn.

 

 

Motor: Leopard 4065 2700 KV 4-pole brushless

Ja, deze lijkt, op de kleur na, als twee druppels water op Hobbywing’s 2700 KV brushless motor.
En hoe dat komt? De grote bazen van Hobbywing Technology en Leopard Power Model blijken grote vrienden die al jaren expertise en ervaringen met elkaar delen. En voor elkaar produceren. En voor een heleboel anderen. Want dat zowel Hobbywing als Leopard (zoals praktisch elke fabrikant in Shenzhen) ook OEM-fabrikanten zijn, mag toch echt geen verrassing meer zijn.
Onze motor is in ieder geval een ‘Leopard-origineel’ met de bekende felrode, geanodiseerde kleur, en het kenmerkende jachtluipaard-symbool.

In een fraaie koker levert Leopard Power Model je: de brushless motor, 3 stuks 4 mm gold bullet connectors voor
op je regelaar (die hadden we in dit geval al van Hobbywing) en een handleiding.

 

 

De motor voelt lekker zwaar en stevig aan en is voorzien van een solide 5 mm as/shaft.
Hij heeft een krachtige 4-polige rotor, wat garant staat voor hoog koppel, hogere prestaties/snelheid en minder warmteontwikkeling onder belasting. Ideaal dus, want dat betekent dat je veel makkelijker hoger kan vertanden!
De motor kan met maximaal 5-cellen LiPo overweg (maar onze regelaar met max 4) en de motor trekt volgens de specificaties maximaal 110 Ampère ofwel 2000 Watt.
De motor is compleet te demonteren en dus rebuildable.

 

Slash 4x4 met Hobbywing SC8 WP 120A ESC en Leopard 2700 KV motor

 

De motor is met 64,8 mm lengte en 39,8 mm diameter een stuk groter dan de Velineon 3500
en is daarmee een 550-klasse motor te noemen (Velineon 3500 is 540).
Zoals gezegd is de motoras 5 mm in diameter en deze is 18 mm lang.

 

Slash 4x4 met Hobbywing SC8 WP 120A ESC en Leopard 2700 KV motor

 

 

Montage

Een peuleschil. Sterker nog: het past allemaal naast de standaard waterdichte receiver box van de Slash 4×4.
Voor veel grotere motoren en regelaars is de ruimte in het chassis snel te krap en moet de receiver box verhuizen naar de voorzijde van het chassis, waarbij veel mensen hem vervangen voor de op die plek beter passende (en kleinere) Traxxas Stampede 4×4 receiver box.
In dit geval gelukkig allemaal niet nodig dus!

Slash 4x4 met Hobbywing SC8 WP 120A ESC en Leopard 2700 KV motor

De standaard situatie met Velineon 3500 KV motor en VXL-3S brushless regelaar.
Alles eruit dus!

 

 

De Leopard brushless motor is gesealed, maar de kogellager op de achterzijde is ’traditioneel’ open.
Hier dus helaas geen afgedichte motor end bell zoals op de Neu-Castle Creations motoren.

De oplossing is simpel: een waterdichte sticker! Zo blijven vocht, stof, zand, vuil en alles wat je niet in je
kogellager wil hebben buiten de deur.

 

 

Slash 4x4 met Hobbywing SC8 WP 120A ESC en Leopard 2700 KV motor

De mounting plate die bij de Hobbywing EZRUN SC8 WP regelaar wordt geleverd werkt
perfect samen met het chassis van de Slash 4×4. Plaatje met de schroefjes aan de regelaar

bevestigen en het plaatje vervolgens aan het chassis. De schroefgaatjes lijnen
precies goed uit, dus het is een ‘direct drop-in’.

 

 

De Leopard 4065 2700 KV monteer je gewoon op de originele motor mount plate
van de Slash 4×4. Het zwarte bandje wat je op de foto om de motor heen ziet

is de Traxxas TQi telemetry temperatuursensor.

 

 

Slash 4x4 met Hobbywing SC8 WP 120A ESC en Leopard 2700 KV motor

De aan-/uitschakelaar van de regelaar monteer je het liefst op een plek waar hij
het meest ‘buiten schot blijft’. Hierboven zie je onze oplossing, met de hulp van
een klein stukje dubbelzijdige tape.

 

 

  • Het eindresultaat:

Slash 4x4 met Hobbywing SC8 WP 120A ESC en Leopard 2700 KV motor

Slash 4x4 met Hobbywing SC8 WP 120A ESC en Leopard 2700 KV motor

 

 

Prestaties

En dan wil je natuurlijk zo snel mogelijk naar buiten om het nieuwe power system eens goed uit te testen.
De Hobbywing EZRUN SC8 WP regelaar kan zoals eerder genoemd overweg met maximaal 4-cellen LiPo packs, dus een passende 4S 5000 mAh (25-50C) was heel snel in huis.
De vertanding: 20 tanden motortandwiel (pinion) en 54 tanden aandrijftandwiel (spur). In combinatie met een volgeladen 4S pack in bovenstaande Slash 4×4 goed voor een theoretische snelheid van maar liefst 123 kilometer per uur (76 mph) all-out.
Natuurlijk ga je dat in de praktijk nooit halen (gewicht, luchtweerstand, zwellende banden, je houdt de wielen niet op de grond, etc.), maar die auto is op de straat echt ongelooflijk -ziekelijk- snel geworden. Bij een goed droog wegdek en geleidelijke snelheidsopbouw pers je er een kilometer of 95-100 makkelijk uit.

Het hoge koppel van die 4-pole Leopard motor is fantastisch. Je hebt trekkracht en acceleratie wanneer je het maar wilt, en één keer zachtjes doortrekken en de voorwielen komen al van de grond.
Direct bijkomend voordeel is de warmteontwikkeling. Een verademing: want die is er nauwelijks. Na meerdere lange sessies keihard bashen, zowel on- als off-road is het me niet gelukt om de motortemperatuur boven de 60 graden Celcius te krijgen. Briljant, dit. En we kunnen natuurlijk altijd nog hoger gaan vertanden!

 

Programmeren

Zoals al gezegd is de Hobbywing EZRUN SC8 WP brushless regelaar te programmeren.
Standaard uit de doos kun je dit doen met het programmeerknopje wat op de aan-/uitschakelaar zit, maar dat betekent standaard dat je piepjes en knipperlichtjes mag gaan tellen, terwijl je nauwlettend de programmeertabel in de handleiding in de gaten houdt.

Veel makkelijker is het gebruik van de (afzonderlijk verkrijgbare) Hobbywing programmeerkaart.
Dit doosje heeft een verlicht cijferdisplay en bedieningstoetsen, waardoor het programmeren van de regelaar echt heel eenvoudig wordt.

Bijzonder groot voordeel van de Hobbywing EZRUN SC8 WP: de servopoort voor de verbinding met de programmeerkaart is dezelfde poort als die van de koelventilator, bovenop de regelaar zelf. Dat moeten alle regelaars hebben!
Je hoeft dus niet steeds de receiver box open te schroeven om de regelaarkabel te ontkoppelen om in de programmeerkaart te steken. IDEAAL.

 

De Hobbywing programmeerkaart aangesloten op de EZRUN SC8 WP brushless regelaar.
Met de programmeerkaart zijn de volgende parameters van de regelaar in te stellen:

 

 

Hobbywing heeft naast bovenstaande programmeerkaart ook nog een geavanceerdere 2 in 1 programmeerbox.
Deze heeft een verlicht dot-matrix display, maar beschikt ook over een USB-poort waarmee de regelaar, via de box, met de PC kan worden verbonden. Op deze manier is de regelaar via Hobbywing’s PC-software verder te configureren en kan ook de firmware van de regelaar worden gedownload en worden bijgewerkt.
Meer over deze Hobbywing 2 in 1 Professional Program Box kun je hier lezen.

 

 

Conclusie

Absoluut aangenaam verrast door deze combo en ik kan hem iedereen aanbevelen die op zoek is naar een waardige upgrade van de Slash 4×4.
De set zit er alweer een poosje in en presteert nog altijd naar behoren. Zoals gezegd is al die ‘power on demand’ geweldig en het maakt een compleet andere auto van die trouwe Slash 4×4. Warmteproblemen en het vroegtijdig inhakken van de low-voltage-control behoren in ieder geval allen tot het verleden.
Voor de prijs hoef je het in ieder geval niet te laten… ‘best bang for your bucks’!

 

Video’s

 

  • Slash 4×4 met Hobbywing EZRUN SC8 WP en Leopard 4065-2700KV brushless motor en 4S LiPo op het asfalt

 

 

  • Slash 4×4 met Hobbywing EZRUN SC8 WP en Leopard 4065-2700KV brushless motor en 4S LiPo in de sneeuw

 

 

14 reacties:

  1. Mooie round-up van een mooie wagen en een interessante power setup.
    Hoe is die 2700 KV Leopard in vergelijk met de 2400 KV motor van Castle Creations? Ik verwacht min of meer gelijk?
    Wat zijn de typische temperaturen van de Leopard motor na een bash sessie?

  2. Hoi Ruud,

    De prestaties van de Leopard motor zijn inderdaad goed vergelijkbaar met de Neu-Castle 1415-2400 KV motor.
    Met langdurige sessies hard bashen is het zoals in het artikel gezegd nog niet gelukt om de motortemperatuur boven de 60 graden te krijgen.
    Op naar een hogere vertanding!

  3. Het enige wat ik me afvraag is hoe lang de aandrijflijn in tact blijft.
    De torque van een 4-pole brushless motor en zeker met 4S zal vroeg of laat betekenen dat de plastic aandrijfassen zullen verdraaien of gewoon afbreken.
    MIP X-duty of Tekno CVD’s zijn (als je het mij vraagt) harde vereisten bij een dergelijke upgrade.

  4. RCblog.nl, dank voor het antwoord.

    @Brian, met torque/punch control en en vooral ook throttle control van je eigen vinger kom je al een heel eind.
    CVD’s zijn hartstikke duur….

  5. Mijn complimenten jongens, die street run video ziet er echt heel goed uit met die snelle beeldwissels.
    Laat goed zien hoe hard dat ding wel niet gaat!
    Ben zelf al enkele maanden heel blij met mijn Slash 4×4 Ultimate, maar rij nog steeds met de standaard VXL-3S.
    Wanneer ik dit zo zie dan zit ik toch ook echt te denken om eens een keer te upgraden.

    Wat krijg je nog ongeveer voor een gebruikte VXL-3S ESC en de 3500 KV standaard motor? (Paar maandjes oud, werken nog als een trein).

  6. Nieuw kun je de Velineon VXL-3S combo voor zo’n € 150,00 krijgen, dus als je er € 100,00 voor zou vangen tweedehands, dan heb je het goed gedaan.

  7. Dankje Ruud voor de indicatie.

  8. Of je wacht op de Castle Mamba Monster 2 als je per se waterdicht wil.
    Die kan tot 6S en is stuk krachtiger dan de EZRUN SC8 WP van Hobbywing. Is ook nog verder te tunen, maar is ook een duurdere ESC.

    Als waterdicht niet hoeft, kijk dan zeker naar de gewone Mamba Monster, want die worden straks gedumpt.

    Groeten,

    Stijn.

  9. MIPS of Tekno zijn trouwens niet meer de enige keuze voor CVD assen. Ze zijn er namelijk ook van Traxxas origineel. Weet niet of ze al in NL te krijgen zijn, anders eBay.
    Over de kwaliteit van de Traxxas CVD’s voor de Slash 4×4 valt echter nog niet zoveel te lezen…

  10. Even gegoogled, die Traxxas CVD’s zijn inderdaad heel mooi, iemand al ervaring ermee?
    Het zijn de part numbers:

    TRX 6851R – Driveshaft Front Slash 4×4, Steel Constant Velocity
    TRX 6852R – Driveshaft Rear Slash 4×4, Steel Constant Velocity

    Zijn alleen wel erg duur inderdaad, met maar liefst 80 euro per set, je hebt er twee nodig (4 assen in totaal) en dan zit je dus op 160 euro.
    En volgens mij zijn ze non-rebuildable.

  11. Dat komt dus neer op 40 euro per as…. niet aan mij besteed!
    Als ik ga upgraden dan houd ik het wel bij de stock asjes en vervang ze wel liever als ze stuk gaan. Kosten een schijntje vergeleken bij die cvd’s!

  12. What springs do you have on there? They’re brown?

  13. Hi Jay,

    They are the stiffest Traxxas springs, progressive +20% (20% stiffer than stock), blue color code.
    They’re dark brownish because they are treated with black Rit dye.

  14. Thanks guys.
    I like your setup.

Geef een reactie