Hobbywing 2 in 1 Professional Program Box (mini review)

Van dichtbij bekeken: de Hobbywing 2 in 1 Professional Program Box.

Alle Hobbywing regelaars (electronic speed controllers, of ESC) zijn te programmeren op de standaard moeilijke en de makkelijke manier. Moeilijk betekent m.b.v. één knop piepjes en knipperlichtjes tellen, makkelijk is het gebruik van een afzonderlijk verkrijgbare programmeerkaart of -box.

In onderstaande mini review bekijken we de laatstgenoemde 2 in 1 Professional Program Box.

 

 

Box vs. kaart

De Hobbywing programmeerkaart heeft een verlicht (rood) cijferdisplay en bedieningstoetsen voor het programmeren van de regelaar.
Er is echter een aparte programmeerkaart speciaal voor regelaars van auto’s, één voor boten, één voor boten en één voor heli’s/vliegtuigen.

De programmeerbox beschikt over een blauw verlicht dot-matrix (karakter) display en herkent zelf op wat voor soort Hobbywing-regelaar hij is aangesloten, en laadt daarbij de relevante parameters.
Daarnaast beschikt de box over een standaard mini-USB-poort, waarmee de regelaar via de box op de PC kan worden aangesloten (vandaar de naam “2 in 1”, waarover later meer).

 

Links: Hobbywing Program Card (Car ESC)
Rechts: Hobbywing 2 in 1 Professional Program Box

 

 

Knopjes, aansluitingen en display

De behuizing van de programmeerbox is van stevig zwart kunststof en het apparaatje voelt ‘rugged’ genoeg aan om hem zorgeloos in de gereedschapskist te ‘smijten’ en te vervoeren. Daarbij is het doosje klein genoeg om hem ook gewoon per broekzak mee te nemen.
Het LCD-schermpje is blauw verlicht, telt twee regels van 16 karakters, en is prima afleesbaar. Dankzij het backlight dus ook in het donker te gebruiken.

 

De programmeerbox heeft een drietal aansluitingen: Mini-USB voor PC-connectie, ESC male servo (Futaba) voor de koppeling met de regelaar (de benodigde female-female-kabel wordt bij de regelaars geleverd), en een 5-6 V male servo (Futaba) voor een batterij.
De meeste regelaars hebben een ingebouwde 5-6 V BEC, waardoor de programmeerbox zijn stroom rechtstreeks uit de regelaar krijgt. Heb je een zogenaamde ‘Opto’ regelaar zonder eigen BEC, dan moet de programmeerbox via de tweede servopoort op een andere manier van stroom worden voorzien, via bijvoorbeeld een externe BEC, of een los 5-6 V-accupack.

De bedieningsknoppen op de box zijn voor het grootste gedeelte gelijk aan die van de programmeerkaart. Er is een ITEM-knop (schakelen tussen de te programmeren onderdelen), een VALUE-knop (schakelen tussen parameters van een programmaonderdeel), een OK-knop (bevestigen van invoer) en een R/P-knop. Deze laatste is nieuw, en bedient zowel de resetfunctie als het selecteren van de profielen, waarover later meer.

 

 

De Hobbywing Advanced Program Box aangesloten op een regelaar van een RC-auto.

 

 

 

Hobbywing USB Link

De voornaamste reden om de programmeerbox te verkiezen boven de -kaart is dus die eerder genoemde USB-poort.

Je downloadt de gratis Hobbywing USB Link-software van de Hobbywing-website, sluit de box aan op de regelaar en via USB op de computer. Op deze manier kun je je regelaar op de makkelijkste en meest overzichtelijke manier configureren, en dat is dus vanaf de computer.

Hobbywing USB Link biedt meerdere (voor het type regelaar relevante) schermen waarin elke parameter stap voor stap kan worden ingesteld.
Elke optie wordt daarnaast netjes in het rechter gedeelte van het scherm uitgelegd, zodat de iets minder gevorderde gebruiker ook wéét wat hij/zij precies aan het instellen is.
Ben je klaar met instellen, dan klik je op de APPLY-knop onderin het scherm, en alle instellingen worden netjes naar de regelaar gestuurd.

 

 

 

Met de 2 in 1 Professional Program Box en de USB Link-software is het ook mogelijk om de profielenfunctie van de regelaar te gebruiken. De meeste moderne Hobbywing ESC’s beschikken over 10 vooraf ingestelde profielen, welke je met de programmeerbox en/of de USB Link-software kunt kiezen en wijzigen.
Elk profiel heeft zijn eigen set instellingen, dus zo kun je bijvoorbeeld een ‘off-road’-profiel maken met een ruwere elektronische afstelling, en een ‘on-road’-profiel met bijvoorbeeld een hogere motor timing en wat meer remkracht.

 

 

 

Een andere functie die uitsluitend met de Hobbywing USB-Link-software mogelijk is, is het upgraden van de firmware van zowel de programmeerbox als de regelaar.
Deze firmware upgrades worden door Hobbywing verspreid middels bijgewerkte versies (huidige is versie 3.2_121204) van het Hobbywing USB Link-programma.

 

 

De Hobbywing USB Link software is er alleen voor Windows. Het programma en de driver werken probleemloos met Windows 8 Pro.

 

De conclusie is simpel: heb je een Hobbywing regelaar, dan heb je de 2 in 1 Professional Program Box nodig.
De programmeerkaart is net zo handig, en voor het snel instellen meer dan voldoende, maar met de box
lees je direct in het scherm wat je aan het instellen bent, en het hele zaakje is ook nog eens vanaf de computer
te bedienen, in te stellen en up te graden. Lijkt ons een duidelijke zaak, dit!

 

8 reacties op “Hobbywing 2 in 1 Professional Program Box (mini review)

  1. Met belangstelling heb ik jullie upgrade guide voor de Slash 4×4 gelezen.
    Ik heb zelf de Ultimate en vind een dergelijke upgrade wel heel interessant. Nu is mijn vraag, als ik een Hobbywing combo koop (deze zijn erg goed geprijsd), zit er dan al een programmeerkaart bij, of nog beter: zit die programmeerbox er bij?

    Of moet je die dan los kopen? Wat zijn de prijzen hiervan?

  2. Hoi Race Fan,

    Bij de meeste Hobbywing combo’s wordt de programmeerkaart standaard in de set meegeleverd.
    De 2 in 1 Professional Program Box kom je veelal in de duurdere combo’s tegen.

    De programmeerkaart kost los ongeveer € 10,00 en de box gemiddeld € 25,00.

  3. Firmware uprades staan in mijn ogen alleen maar chique op papier.
    Ze komen zelden uit voor car esc’s en ik vraag me dan ook eigenlijk af wat er precies verbeterd met zo’n upgrade.

  4. Fabrikanten van ESC’s kunnen wel degelijk dingen aanpakken en aanpassen in hun software.
    Vergeet niet dat een ESC eigenlijk gewoon een COMPUTER is. En die draait op besturingssoftware. Dus een upgrade van die software kan de complete werking van de ESC beinvloeden.

    Castle is er redelijk fanatiek mee voor de hele Mamba serie en voegt echt opties toe, over betere “smoothness” besturing van de motor, en zaken als temperatuurbeheer, performance fixes, bugfixes, hogere power output, etc. etc. etc.
    Het kan je hele setup drastisch veranderen — verbeteren dus.

    En ze bieden altijd de mogelijk om ook weer te downgraden naar de vorige versie als de nieuwe versie je om wat voor reden dan ook niet bevalt.
    Ik neem aan dat het bij Hobbywing allemaal ook zo werkt.

  5. Of gewoon een Bleutooth koppeling met je iPhone of Android toestelletje en klaar. Veel beter dan welke ESC field programmer dan ook.

    Maar ik ben het eens met Brian over de betekenis van ESC firmware upgrades.
    In de toekomst moet het zelfs zo zijn dat de ESC firmware zo geavanceerd zal zijn dat je met sensorless ESC’s en sensorless brushless motors dezelfde smoothness en throttle control zal hebben als met sensored brushless systems.

    NOU DAT ZOU PAS INTERESSANTE ZIJN!!!

  6. Helaas is die Ezrun 120A WP SC8 in het voorbeeld de enige Hobbywing regelaar die de programmeerpoort op de regelaar zelf heeft zitten.
    Heb een Hobbywing Ezrun 150A Pro en een Xerun 150A en van beiden moet je de plug die naar de ontvanger loopt hebben.
    Tegenwoordig heeft Traxxas, HPI, Team Associated, iedereen de ontvanger in een RX box zitten, dus even snel programmeren in the field zit er niet bij.

    Hobbywing moet snel de Ezrun 150A Pro in een waterproof edition maken, of anders die Xerun 150A, voor zover het mogelijk is bij een sensored esc.

Geef een reactie