Aluminium slipper clutch pads (upgrade)

Krachtige, ‘koppel-rammende’ brushless motoren zijn natuurlijk altijd een pré.
Maar weet dat dergelijke motoren, zeker wanneer gecombineerd met hoge spanningen (4S, 5S, 6S), je complete aandrijflijn aanzienlijk belasten.
Vaak gehoorde slachtoffers zijn standaard plastic assen (drive shafts) en je hoofdtandwiel (spur gear).

Opwaarderen naar stevigere onderdelen is bij krachtige brushless motoren dus zeker geen overbodige luxe.
En denk ook zeker na over je slipkoppeling, of zoals ze hem in het Engels noemen: je slipper clutch

De slipper clutch zit vast aan je spur gear en kan beperkt afzonderlijk van de spur gear draaien. De slipper clutch bestaat uit een schijf (soort remschijf) met een drietal composiet slipperblokken die d.m.v. een veer tegen de schijf worden gedrukt. Door het vast of losser draaien van een moertje bepaal je de spanning van de veer, en dus ook hoe hard de slipperblokken tegen de schijf drukken.
Hoe losser: hoe makkelijk het zaakje kan slippen, hoe vaster, hoe minder er geslipt wordt.

Bij goede tractie en keiharde acceleratie (en dus een gigantische hoeveelheid koppel) van de motor zal de slipper clutch ervoor zorgen dat al deze power niet direct naar de wielen gaat. Dit zou namelijk funest (kunnen) zijn voor je aandrijfassen, je differentiëlen en wielbevestiging. Met andere woorden: motor draait, je spur gear draait, maar slipt heel kort op de clutch zodat het startkoppel niet doorgegeven wordt. Een split-second later grijpen de slipperblokken de schijf en gaat de power door naar de wielen.
Ander voordeel: als de wielen geblokkeerd worden of veel rolweerstand krijgen, bijvoorbeeld door (te) ruw terrein, dan zal de slipper clutch weer slippen zodat de aandrijflijn zichzelf niet kapot draait.

Ideale afstelling: de veer helemaal strak en dan een kwart slag terug. Anderen preferen een halve slag, weer andere draaien hem muurvast om zo geen slipeffect te kennen. Ieder z’n eigen ding, zullen we maar zeggen.
Het wordt als algemeen ‘ok’ beschouwd als je bij goede tractie en hard optrekken kort een ‘huilend’ geluid van de actie van de slipper clutch hoort.

 

Composiet vs. aluminium

Traxxas gebruikt bij vrijwel alle auto’s een slipper clutch met composiet slipperblokken (slipper pads).

 

Standaard slipper pad van composiet

 

Met upgrades als eerder genoemde krachtige, ‘koppel-rammende’ brushless motoren, doe je er echter verstandig aan om de hele slipper clutch ook van een upgrade te voorzien.
Grotere clutch, grotere schijf en aluminium pads in plaats van composiet.
Deze ‘Heavy Duty’ slipper clutch is standaard in de E-Revo en E-Maxx Brushless Editions, maar kan ook prima dienst doen in bijvoorbeeld de kleinere Slash 4×4.
Een zwaardere brushless motor in bijvoorbeeld die Slash 4×4 zal de standaard slipper clutch snel doen slijten, en de composiet slipper pads zullen op korte termijn beginnen te ‘verkruimelen’.
Aluminium pads zijn uiteraard een heel stuk duurzamer en zijn een stuk beter in het afvoeren van warmte, want dat een slipkoppeling veel hitte door wrijvingsenergie veroorzaakt hoeft geen verrassing te zijn.
Een grotere schijf en drukplaat bieden meer en steviger slipoppervlak, dus dat is sowieso altijd een goede zaak.

 

Benodigd: Traxxas Revo Slipper pressure plate and hub (TRX 5351)

 

 

Benodigd: Traxxas Rebuild kit (heavy duty), slipper clutch, (TRX 5352R)

 

 

De complete slipper clutch assembly met spur gear van de Traxxas Slash 4×4, maar
nu voorzien van de grotere Revo clutch, schijf en de Heavy Duty slipper pads.

 

Vrijwel iedereen vervangt op een zeker moment de motor en regelaar van zijn/haar auto door een krachtiger systeem.
Een zware 4-pole motor biedt immers zoveel voordelen.
Denk daarbij dus ook een beetje aan je aandrijflijn en slipper clutch!

3 reacties:

  1. Al m’n auto’s heb ik geupgraded naar de heavy duty slipper clutch van de E-Revo BE. Must have, want ik draai hem liever te vast dan te los.
    Summit komt wel met de E-Revo maat clutch, maar niet met de alu pads, dus daar los de alu pads voor.

  2. Beter: Robinson Racing GEN3 Slipper Unit (Revo).

  3. Voor alles valt wat te zeggen. Ik heb liever de originele composiet/grafiet slipper pads.
    Slijten makkelijker in en hebben naar mijn smaak een beter slipeffect dan aluminium.

Geef een reactie